پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ یا آب داغ مشخصا برای سیستم های انتقال گرما و برای جا به جا کردن و سیرکوله کردن آب داغ مناسب می باشد. پمپ آب یا روغن داغ برای جا بجایی مایعات داغی که جنسشان از مواد مصنوعی یا معدنی است، بهترین گزینه می باشد.

کاربرد های پمپ روغن داغ

  • صنایع لاستیکی و پلاستیکی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع غذایی
  • صنایع فلزی
  • صنایع ماشین سازی
  • صنایع مواد شوینده
  • کلیه ی صنایعی که نیاز به پمپاژ مایعات با حرارت بالا دارند.

 

استحکام پمپ های انتقال مایعات داغ نه تنها به ساختار شیمیایی آن مایع بستگی دارد، بلکه به طراحی و میزان دمای آن هم وابسته است. حداکثر عمر یک مایع می تواند با رعایت موارد زیر بیشتر شود.

در این مورد نکات کلیدی زیر باید مورد توجه باشند:

  1. طراحی و اجرای پمپ و یا واحد برگشت انرژی
  2. جلوگیری از آلودگی شیمیایی
  3. ترکیب مایع با هوا

 

طراحی و عملکرد پمپ روغن داغ

طراحی و عملکرد ضعیف پمپ منجر به کاهش شدید دمای مایع می شود. پمپ های حرارت بالا برای حداقل سرعت 6 فوت بر ثانیه طراحی شده اند. رنج 6 تا 12 فوتی باید بیشتر موارد را پوشش دهد. سرعت انتخاب شده بستگی به تعادل به صرفه میان میزان سیرکولیشن و سطح جا بجایی گرما دارد.

آلودگی شیمیایی:

مهم ترین مساله ای که در آلودگی شیمیایی پمپ جا به جایی مایعات باید به آن توجه کرد، نسبت ضعیف پایداری دما در حرارت بالا می باشد. کاهش دمای آلاینده های شیمیایی ممکن است بسیار سریع باشد که منجر به آلودگی سطوح انتقال گرما و خورگی قطعات سیستم می شود. شدت و نوع خوردگی بستگی به میزان و نوع آلاینده ی وارد شده به سیستم دارد.

اکسیده شدن:

مایعاتی که با حرارت بالا جا به جا می شوند در معرض اکسیده شدن قرار می گیرند.درجه ی اکسیده شدن و سرعت واکنش مواد بستگی به دما و میزان ترکیب با هوا دارد. از نتایج نامطلوب این واکنش می تواند تولید اسید کربوکسیلیک باشد که در نتیجه در عملکرد سیستم مشکل ایجاد می کند. بررسی های پیش گیرنده باید صورت گیرد تا این طمینان حصل شود که در جریان انتقال مایعات داغ، مایع با هوا ترکیب نشود.

خوردگی:

غالبا برای ساخت پمپ روغن داغ از استیل استفاده می شود. اگرچه استیل آن ضدزنگ است اما در مواردی ممکن است خوردگی ایجاد شود. بیشترین موارد خوردگی به علت مواد شیمیایی است که وارد دستگاه می شود. شدت و نوع صدمه ی وارده بستگی به میزان و نوع آلاینده دارد.